Reglementări noi în România cu privire la stocarea și protecția datelor personale

Odată cu implementarea normativelor GDPR apar schimbări la nivel internațional privitor la protecția datelor personale. Însă unele reglementări pot produce un impact radical în funcționarea firmelor. Nerespectarea acestor norme pot atrage după sine amenzi uriașe.

Ştiaţi că…?

Odată cu implementarea GDPR, firmele mari (din anumite domenii de activitate) vor fi obligate să aibă un angajat care să se ocupe de stocarea și protecția datelor personale. Spitalele, firmele de securitate și de asigurări, companiile de transport public, băncile, dar și furnizorii de internet și telefonie vor trebui să desemneze un responsabil cu aceste acțiuni.

Lipsa acestuia din firmele menționate poate atrage amenzi de până la 20.000 euro. Documentul ce reglementează această condiție este deja publicat în Jurnalul Oficial UE și urmează a intra în vigoare pe 25 mai 2018.

Reglementările sunt valabile pentru toate țările UE sau pentru cele care colectează date personale de pe teritoriul UE.

Concret, desemnarea unui responsabil cu protecția datelor va fi obligatorie pentru entitățile publice (de principiu, autoritățile naționale, regionale și locale, exceptând instanțele) și pentru firmele care au ca activități principale prelucrarea periodică și pe scară largă a datelor personale sau prelucrarea pe scară largă a unor categorii speciale de date.

Astfel, vorbim, printre altele, de spitale, care trebuie să prelucreze datele de sănătate ale pacienților pentru a putea oferi asistență medicală într-un mod adecvat. De asemenea, obligația de a desemna un responsabil cu protecția datelor va reveni și firmelor de securitate care supraveghează centre comerciale și spații publice, din moment ce activitatea lor este strâns legată de prelucrarea datelor personale.

Avantaje pentru consumatori

Consumatorii și cei activi, înregistrați clienți pentru aceste societăți au o serie de avantaje în urma implementării acestor reguli. De asemenea, și cei activi în online vor avea avantaje. Unul dintre cele mai mari este faptul că spam-ul ar urma să dispară. Mailurile, newsletter-ele și hărțuirea prin telefoane publicitare ar urma să devină istorie.

Firmele vor putea procesa datele personale doar cu acceptul clienților, iar acestea pot fi șterse oricând din bazele de date dacă clientul solicită asta.

„De exemplu, dacă facem cumpărături online sau ne petrecem timpul pe site-uri de jocuri sau pe rețele sociale, vom putea cere ca după încheierea tranzacției sau a sesiunii de joc, ca informațiile noastre să fie șterse și să fim uitați”, iar acest lucru să se întâmple cu adevărat. 

Amenzile pot ajunge la 20 milioane de euro

Amenzile pot ajunge la 20 milioane de euro sau la 4% din cifra de afaceri. Toate firmele sunt terifiate de aceste sume. Însă nici implementarea normelor nu va fi ieftină. Implementarea GDPR, angajarea unui nou specialist și reconfigurarea unei întregi secțiuni din afacere se face în timp.

Specialiști cred că alinierea la aceste norme poate dura în jur de o lună. Iar investițiile ar urma să se ridice poate la peste 10 mii euro pentru fiecare firmă.

Pentru mai multe detalii cu privire la această poveste puteți consulta site-ul oficial GDPR. Găsiți toate informațiile aici.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

%d blogeri au apreciat: