Am adunat câteva idei din experiența mea legat de cum poate fi dezvoltat un blog pe un website sau pe blog personal. Nu e un manual, ci mai degrabă niște probleme de care m-am izbit și eu la un moment dat sau acum. Sfaturi pentru bloggeri, lucruri pe care să le faci și lucruri pe care să le eviți:
Sfaturi pentru un blogger aflat la început
- Conținutul e mai important decât designul. Nu-ți baza blogul pe un design catchy, dacă nu ai conținut util, interesant, atractiv. Iar asta se poate învăța. Alege un aspect plăcut, un logo de calitate și e destul pentru moment.
- Cât de des poți scrie? Fă un program și ține-te de el ar trebui să fie minim de 2 ori pe săptămână. Mai bine două articole pe săptămână de care să te ții, decât să scrii unul zilnic pentru 10 zile, apoi să dispari în următoarele două luni. Cititorii vor observa dispariția ta.
- Nu cere de la alți blogger-i backlink dacă nu ai publicat mai nimic pe site. Și pe mine mă deranjează când primesc astfel de cereri. Îți recomand să ceri eventual linkuri de la bloguri ce sunt la un nivel similar ție. Deși cred că cel mai bine ar fi să te concentrezi pe scris conținut.
- Nu te concentra pe monetizare dacă nu ai postat mai nimic pe site. Sincer, ce probabilitate crezi că ai să câștigi bani dacă tu nu ai dat nimic?
- Nu agasa alți blogger-i sau influenceri ca să-ți dea share la articole. Mai degrabă le poți cere părerea despre articolele tale, le poți cere să-ți dea un interviu, etc. Dacă însă ai de gând să le trimiți mailuri la fiecare articol cerându-le să ți-l promoveze, riști să-ți creezi o imagine negativă. Plus că la un moment dat vor înceta să te mai ajute.
- Nu te baza pe traficul făcut cadou de un alt blogger (sau mai mulți). Chiar dacă un alt blogger sau influencer te ajută, nu te baza că-ți vei ridica blogul din asta. Repet: singura modalitate de a ridica un blog este să scrii conținut (articole) și străduindu-te să o faci tot mai bine.
- Despre ce vrei să scrii? Definește tematici pe care le vei aborda și alege-le ca și categorii ale blogului. Respectă această strategie. Dacă ai un blog despre fotografie e stupid să scrii și despre relații de cuplu și despre îngrijirea pisicilor și programare în PHP. Decide-te ce nișă (nișe) vrei să abordezi. Când simți că nu mai ești mulțumit de ea/ele schimbă direcția blogului, dar fă-o în mod conștient.
- Nu exagera cu share-ul pe Facebook. Dacă o să dai share la articolele tale pe toate paginile de Facebook, grupurile și profilul celor pe care îi ai Friends, vei deveni agasant. Nu fi naiv, asta nu-ți va aduce vizitatori, ci doar îți vei crea o imagine negativă. Excepție face cazul în care ești foarte urmărit pe Facebook.
- Nu spama pe email. Dacă cineva nu s-a abonat la blogul tău, NU ÎI TRIMITE ARTICOLELE PE EMAIL.
- Învață să scrii un titlu într-un mod rezonabil de atractiv.
- Citește ce ai scris, cu voce tare. Asta înainte de a publica articolul. Dacă ți se pare că nu sună bine, rescrie propoziția. Rescrie articolul până când ești mulțumit. De obicei asta înseamnă să-l rescrii de câteva ori. Când crezi că e bine, publică-l. E posibil să mai fie greșeli, le poți corecta ulterior. Nu trebuie să fi nici perfect.
- Ajută pe alții influenceri și blogger-i. Dă-le share la articole dacă sunt bune, dă un like, tweet sau lasă un comentariu. Treptat vei fi astfel observat. Ai grijă să nu treci în cealaltă parte. Nu deveni pupincurist.
- Nu deschide cinci bloguri simultan. Începe unul, alege-i un nume care să aibă sens și construiește-l. Când e destul de mare, poți începe alt proiect. Să fii blogger simultan pe 5 bloguri nu e ușor. Te vei rupe în prea multe bucăți și riști să nu faci nimic bine.
- Intră în contact cu alți blogger-i. Se cheamă networking. Vezi la ce evenimente sunt ei prezenți și apari pe acolo. Crează conexiuni cu ei. Targetează-i în special pe cei din nișa ta.
- Respectă-ți cititorii. Dacă le promiți ceva (de exemplu că vei scrie zilnic pentru o lună) ține-te de promisiune. Sau anunță-i că nu ai reușit și ai decis să renunți. Nu-i lua de fraieri, ignorând promisiunea pe care le-ai făcut-0.
- Investește în blog. La început doar timp și energie. Pe măsură ce îți permiți va fi necesar să investești și bani.
- Fă-ți o strategie SEO (Search Engine Optimization). Lucrează la ea.
- Fă-ți o strategie SMO (Social Media Optimization). Lucrează la ea.
- Lucrează zilnic la blogul tău. Nu e musai să scrii zilnic. Sunt și alte taskuri de care te poți ocupa (vezi punctul 26).
- Devin-o vizibil atât online cât și offline. Implică-te în proiecte și comunități online sau face-to-face ca să-ți asiguri vizibilitate și expunere.
- Nu lăsa comentarii spam la alții pe blog.
- Nu-ți lăsa blogul să fie doar o colecție de articole separate. Pune linkuri între articolele tale acolo unde este posibil.
- Optimizează blogul pentru a-ți păstra cititorii pe el. Pe partea asta eu am lucrat mai ales la stilul literar și focusarea pe conținut cât mai util. Sunt sute de modalități de a optimiza experiența cititorilor.
- Blogul nu este o democrație. Nu există aceleași drepturi între toți cei implicați. TU ai mai multe resonsabilități. Dacă e să facem o analogie, blogul este mai degrabă o dictatură. Când cineva depășește măsura e datoria ta să intervii.
- Nu te baza că vei trăi din blog. Improbabil că vei face asta o bună bucată de vreme, așa că asigură-te că ai niște surse de venit. Se pot face bani din blog, însă durează până-l ridici.
- Periodic alege o zi în care să faci doar taskuri administrative. Eu o fac de obicei în fiecare joi și constă în sarcini ca: înlocuirea linkurilor nefuncționale din articole, backup și optimizare bază de date, rescriere articole vechi, inserare de linkuri în articole (de exemplu iei ultimul articol și vezi unde în articolele mai vechi i-ai putea pune link).
- Un blog are nevoie de timp ca să crească.
Cred în continuare că blogurile (blog de dezvoltare personală sau pe orice altă nișă) sunt un instrument foarte bun și ar trebui folosit pe scară largă. Însă trebuie abordat ca orice altceva: cu mult de muncă.
În timp rezultatele vor veni, oricât de începător ca blogger ai fi.
Salut!!! Sunt un blogger din anul 2004, fecioară, iubitor de grafică, Senior WebMaster și CEO la BursaSite.ro, Senior Graphic Designer, Senior Web Designer, Senior Web Commerce. Sunt un tip plin de viață și inovator în creativitate.